23948sdkhjf

Nordjysk købmand: Mel og sukker er det samme, men stemningen fås ikke andre steder

Geografi og nærmiljø stiller krav til købmændene på vidt forskellige måder. RetailNews har talt med tre købmænd fra hver ende af landet om, hvad de har succes med i netop deres lokalområde.

På havnen i Hanstholm i Thy ligger Solvej Madsens Spar-butik, og den har flere funktioner end at være den lokale købmand. Udover at have den almindelige dagligvarebutik har Solvej også tax-free-shop og skibsprovianteringen på havnen.

- Jeg overtog Spar med skibsprovianteringen som en del af butikken. Det kræver særlig tilladelse fra Skat, og der er en del, vi skal overholde i forbindelse med det, så det er en ekstra dimension på købmandskabet, fortæller Solvej Madsen.

Gør ikke forskel på kunderne

Der er en bogholder ansat særligt til at have med skibsprovianteringen at gøre, men det kræver også noget af de øvrige medarbejdere i butikken.

- Vi er internationale, fordi vi har skibsprovianteringen, og fordi vi ligger, hvor vi gør, hvor vi både har lokale, fiskere og turister, så det skal vi kunne håndtere også, forklarer Solvej Madsen.

Men der er dog ikke forskel på, hvordan kunderne bliver behandlet. For et af de områder, som Solvej Madsen prioriterer, er, at servicen skal være god.

- Vi er ligeglade med, om det er Hr. fiskeskipper eller Hr. og Fru Hanstholm, der er i butikken, så skal de have samme betjening. Hos os kommer folk, fordi de vælger os, fordi vi ikke lige ligger, hvor man naturligt vil gå eller cykle til, og fordi vi har to discountkonkurrenter i byen. Derfor betyder servicen alt for os, siger hun.

Kigger dem i øjnene

Det stiller krav til sortimentet, at folk vælger Spar i Hanstholm til, men det betyder også, at Solvej Madsen lægger stor vægt på at bevare den gode personlige betjening, som hun mener, er noget af det, Spar Hanstholm har særlig succes med.

- Det betyder, at vi skal have lidt af hvert, så folk ved, at de kan få det meste hos os. Og så holder vi fast i det personlige og at hilse på folk og kigge dem i øjnene, når de kommer her, siger Solvej Madsen og fortsætter:

- Det er noget af det, vi har succes med, og det er der, vi kan gøre en forskel. For mel og sukker er det samme, uanset hvor du handler henne, men den stemning og det miljø, vi har her i butikken, den kan man ikke få andre steder, siger Solvej Madsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094